Nadat de Belgische Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant in maart 2015 de nieuwe drone regelgeving had uitgewerkt en laten opnemen in het Koninklijk Besluit dat het privé en commercieel gebruik van drones in België regelt, is er nu eindelijk een aangepaste drone regelgeving rond. Alhoewel het voorstel in augustus 2015 werd goedgekeurd door de Privacycommissie Drones, liep de nieuwe regelgeving vertraging op door opmerkingen van de Europese Commissie.

Koninlijk Besluit (KB) rond

De Belgische Minister van Mobiliteit heeft het aangepast Koninklijke Besluit (KB) Drones rond. Het was in eerste instantie de bedoeling dat de nieuwe regelgeving nog in 2015 werd doorgevoerd, maar door het besluit van de Europese Commissie van afgelopen december liep dit proces vertraging op. Nu de Europese opmerkingen zijn doorgevoerd, in samenwerking met het directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en de brancheorganisatie BeuAS, wordt de nieuwe regelgeving ter advies aan de Gewesten en aan de Raad van State voorgelegd.

Samenwerking met brancheorganisatie

De BeuAS was trouwens ergens te spreken over de samenwerking met het ministerie: “We werden maximaal betrokken als extern expert voor de sector. We mochten constructief meewerken in een zeer positieve sfeer. Het kabinet zag het advies van Europa in december niet als een handicap of een vertraging, maar als een extra uitdaging om dat KB nog sterker, beter en veiliger te maken. Alle energie en werk was enkel in het positieve belang van de sector. Er was bijzonder aandacht voor recreatief vliegen, maar zeker ook professioneel. Dit is de mijlpaal voor een nieuwe sector met heel wat nieuwe jobcreatie. Het mag gezegd worden, proficiat. Fly safe!", aldus BeuAS vice-president Patrick Mascart in een reactie. drone_regelgeving_belgie_brusseldrone_regelgeving_belgie_brussel

Wijzigingen

Na aanleiding van de opmerkingen van de Europese commissie zijn de volgende wijzigingen in het originele wetsvoorstel aangebracht: •

Het onderscheid tussen privé en zakelijk gebruik van drones blijf bestaan

In het gewijzigde KB blijft men onderscheid maken tussen drones voor privé en zakelijk gebruik. Voor professionele toepassingen wordt er echter een nieuw onderscheid gemaakt tussen 'Klasse 1' en 'Klasse 2'. Eerstgenoemde klasse bestond al in het originele voorstel, en daar is nu een 2e klasse aan toegevoegd. Klasse 1 omvangt het professioneel gebruik van drones tussen 0 en 150 kg. De activiteiten in deze klasse worden beschouwd als 'Hoog risico' (bijv. het overvliegen van een menigte) of als 'Middel risico' (bijv. inspectie van een windmolen). Het maximale gewicht van een drone (tot 150 kg) en de maximaal toegestane vlieghoogte (90 meter) blijven ongewijzigd. Piloten moeten hun drones laten registreren, een vliegbewijs halen en een minimale leeftijd van 18 jaar hebben. •

Nieuwe Klasse 2 voor kleine drones

Zoals aangegeven is Klasse 2 toegevoegd aan het originele voorstel. Drone-piloten die in deze klasse actief zijn mogen vliegen met een drone onder 5 kg en tot maximaal 45 meter hoogte. Piloten moeten minimaal 16 jaar zijn en eveneens een vliegbewijs halen. Ook de drones in deze categorie moeten geregistreerd zijn. •

Enkele technische vereisten worden geschrapt

In het originele wetsvoorstel stonden enkele technische vereisten voor zakelijke drones, zoals een GPS-tracknig systeem. Dit vereiste, net als enkele anderen, zijn geschrapt. Ook opmerkelijk is dat drones niet meer gekeurd dienen te worden. Registratie is wel verplicht.

Particulieren

Het Belgische wetsvoorstel voor het gebruik van drones door particulieren blijft vrijwel ongewijzigd en is een stuk strenger dan de Nederlandse regelgeving voor particuliere drone-piloten. • Toegestaan op privédomein (met toestemming) • Tot op een hoogte van 10 meter • Geen opleiding of licentie nodig • Max. drone gewicht: 1 kg minister_galant_tevreden_drones_koninklijk_besluit_belgieminister_galant_tevreden_drones_koninklijk_besluit_belgie

Tevreden

Minister Galant laat weten tevreden te zijn over het nieuwe ontwerp. “We hebben in dialoog en relatief snel de nodige aanpassingen kunnen doorvoeren aan de tekst. Ook het licht aangepaste ontwerp omvat onze gemeenschappelijke doelstellingen. Deze is dubbel: ten eerste het streven naar veiligheid, zowel op de grond als in de lucht en ten tweede het ondersteunen van de ontwikkeling van een beloftevolle economische sector" aldus Galant. De Belgische Minister van Mobiliteit hoopt het KB deze lente nog in werking te kunnen laten treden.

2 Reacties

  1. Matt

    Er wordt vergeten te vermelden dat het hebben van een FPV camera als professioneel gebruik wordt gezien en dien je dus een pilotenopleiding te volgen en de drone te registreren, ongeacht het gewicht. Dat zou het einde betekenen van drone racen in België. Wat wij van http://www.droneracers.nl ten zeerste afkeuren!

  2. Tyler

    Ben het zeker eens met deze nieuwe regelgeving en vindt het jammer dat Nederland dit nog niet heeft aangepast. Drones is niet zomaar speelgoed. Ben van mening dat dit als serieus moet worden beschouwd en dus wel een opleiding moet komen voor beginner piloten, zoals http://bestedronekopen.nl/quadcopter-met-camera beschreef op de website.

Plaats een reactie