Eind dit jaar komen er strengere regels voor hobbyisten die vliegen met drones. Gebruikers van recreatieve drones mogen dan maximaal 50 meter hoog en maximaal 100 meter bij de bestuurder vandaan vliegen. Dit staat in een Kamerbrief van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur, zo meldt NOS.

Campagne

Voor die tijd is de overheid van plan meer voorlichting te geven over het veilig vliegen met drones. Op de radio, via advertenties in bladen en door middel van reclameposters worden de regels onder de aandacht gebracht die sinds de zomer van vorig jaar gelden. Toen gingen tijdelijke dronesregels in omdat de definitieve wetgeving te lang op zich liet wachten.

Strengere regels voor vliegen met drones in Nederland

Schiphol

Directe aanleiding voor het uitbreiden van de voorlichtingscampagne is het incident op Schiphol waarbij piloten van drie vliegtuigen een drone zagen toen ze wilden landen. De eigenaren werden uiteindelijk opgepakt door de politie. "Het spreekt voor zich dat de vliegveiligheid van de bemande luchtvaart altijd voorop staat", aldus Dijksma.

Fabrikanten

De staatssecretaris is ook in overleg met fabrikanten om nieuwe drones zo te bouwen, dat ze niet in de buurt van luchthavens kunnen vliegen. Deze technologie heet 'geo-fencing'.

Strengere regels voor vliegen met drones in Nederland

Europa

Niet alleen in Nederland, maar ook in andere landen van Europa komen er steeds vaker incidenten met drones voor. Zo gaan de geruchten dat in de buurt van luchthaven Heathrow in Londen een vliegtuig met mogelijk een drone in botsing kwam en gaven drones deze week nog overlast bij de Franse luchthaven Charles de Gaulle in Parijs.

Drone-register

In Europees verband gaat Dijksma overleggen of er een onderzoek moet komen naar de gevolgen van een botsing tussen een drone en een vliegtuig, over een register voor eigenaren van recreatieve drones en wellicht een verplicht dronebrevet. De Europese wetgeving over het vliegen met drones is op zijn vroegst in 2018 klaar.

Strengere regels voor vliegen met drones in Nederland

18 Reacties

  1. Jon

    Het zat er aan te komen. De mensen die weigeren zich in te lezen laat staan zich te gedragen verpesten het nu voor de rest. Jammer weer.

  2. pk7000

    Ja, zeer jammer. Als men zich aan de regels had gehouden was dit niet gebeurd. Ik vraag me wel af hoe men dit allemaal gaat controleren.

  3. Erwin

    Heel jammer dat de goeden weer onder de kwaden moeten lijden. Ik ben ook heel benieuwd hoe men dit gaat aanpakken en controleren.

  4. Michel

    Werd tijd, mogen nog strakkere regels. Die gasten breken de hele rc modelbouw om zeep.

  5. leon

    ik zou het fijn vinden als ze nou ook eens een keer een drone defineren want ik doe aan quadcopter racen maar dat is totaal geen drone aangezien het niet uit zichzelf kan vliegen

  6. robbert loos

    Ik denk dat dat een grote media hetse is. iedere duif word nu aangezien als een quadcopter. De quadcopters zijn niet de schuldige. het is de bestuurder. Een verkeershufter is ook niet de schuld van de auto. Er zijn inmiddels manieren om een quadcopter op afstand neer te halen, met een geregistreerde quadcopter is de bestuurder te achterhalen en dus aan te houden. Regels verscherpen heeft geen zin en daar heb je enkel de hobbyisten mee en quadcopters gaan in de toekomst een grote rol spelen in ons dagelijks leven. De huidige regels zijn al meer als voldoende. ik ben zelfs voorstander van versoepeling. uitgezonderd van de hoogte en no-fly-zones. Een simpel voorbeeld: Ik zag laatst een super uitvinding, een AED en drone in een. Deze kan binnen een minuut via GPS bij een slachtofer zijn en zijn leven redden. Echter zijn er al 4 regels overtreden in dit geval. De quadcopter mag niet over wegen en woningen vliegen. aangekomen bij het slachtoffer mag hij niet landen omdat deze dan bij mensen in de buurt komt. in principe mocht hij niet eens vertrekken omdat hij buiten het zicht van de bestuurder vliegt. Heel vroeger met de eerste auto was er een wet dat voor de auto een persoon moest lopen met een rode vlag. De auto was dus nutteloos. pas nadat deze wet opgeheven was is de auto revolutie op gang gekomen en zie waar we nu zijn. Wat ik bedoel is dat niet alles op te lossen is door de regels aan te trekken en verbieden. Nogmaals het registregen en verplichten van een parachute zodat je niemand op de grond kan kwetsen zou 99% van de problemen oplossen met minder regels.

  7. Leo

    Alleen nog Profs met papieren, en gekeurde drone. En rest verbieden. Zware boetes uit delen die toch vliegen.

  8. Jp

    And now everybodys pissed off .... Als ze willen dat we de wet zeker gaan overtreden moeten ze dit zeker doorzetten. Eerst 300 mtr hoog... daarna 120 ... en nu 50 .. Gaan we snelheid op de snelweg dan ook terug brengen naar 30 !?! Daar zijn al honderd duizenden feitelijke ongelukken gebeurd. met quadcopters nog geen 1 !!! Laten we goed nadenken waar we mee bezig zijn mensen. dan pas oordelen. Maar ik vreea dat de media ons hiermee flink genaaid heeft. Immers plastic zakjes aanzien voor drones en dan moord ebn brand schreeuwen. ..maar rectificatie. ..ho maar... zo jammer dit alles bij elkaar. jammer...

  9. Albert Kok

    Erg jammer dat lutsers die nabij luchthavens vliegen het op deze manier compleet vergallen voor de gebruikers die zich wél aan de regels houden. Nog maar 50 meter hoog en 100 meter afstand? Ook nog alleen maar buiten de bebouwde kom. Sta je dan met je drone die kilometers kan overbruggen. Hoop geld uitgegeven voor iets wat niet meer mag. Daarnaast durf ik zelf al bijna niet meer te vliegen omdat andere mensen de drone vanaf een afstand al de lucht uit kijken. Reden: al het negatieve nieuws in de media, niet mijn vliegkunst.

  10. George R

    Ook ik durf nu bijna niet meer mijn net nieuwe P3S uit te pakken om te gaan vliegen..., vanwege de negatieve publiciteit die men over deze hobby uitstrooit. En inderdaad zijn het die paar cowboys die het voor de goedwillende rest verpesten. Maar op zichzelf kan ik leven met die begrenzing van 50 / 100 meter - ik heb bijna 30 jaar RC gevlogen, ook big scale en helis, en ik ben feitelijk nooit buiten deze begrenzing geweest - zeker met een Phantom vind ik die begrenzing wel leefbaar, als er ook wat voor in de plaats komt: een minder rigoureuze no-fly zone rond Schiphol, bijvoorbeeld. Nu is zowat de helft van Noord Holland verboden gebied, en dat zou met die nieuwe regels best minder kunnen, bv ten noorden van het NZ-kanaal vrij vliegen beneden die 50 meter is dan mogelijk haalbaar... Maar dan hebben we wel een actieve pleitbezorging nodig, om tegengas te bieden aan die media die lekker vanuit de onderbuik van alles roepen. Feiten, rectificaties inderdaad, en goodwill kweken. Ook op dit platform zie ik bij het nieuws vrijwel alleen negatief nieuws, helaas...

  11. Van de kant

    Iemand schrijft alleen professionele nog, dat zijn onder andere ook die het verknallen, bijvoorbeeld bij het skiën, over mensen vliegen voor mooie opnames en nog veel meer zie ik regelmatig op tv voorbij komen.

  12. Jon

    Mee eens met iedereen dat de wetgeving soepeler kan op voorwaarde dat men nu eindelijk eens gaat handhaven. Daar zit het probleem, men pakt de mensen die er een zooitje van maken niet aan. Misschien kkunnen wij als leden van drones.nl samen met de RC communities gezamenlijk een statement maken naar de overheid om een signaal af te geven?

  13. Bart

    De nieuwe regelgeving schiet veel te ver door. Alles is gebaseerd op die ene grote angst: botsingen met vliegtuigen. Maar de huidige regelgeving is al duidelijk genoeg: geen drones in de buurt van vliegvelden. Geen drones hoger dan 120 meter. In plaats van meer regels, hebben we meer handhaving nodig. Niet meer hysterie, geen heksenjacht, geen scapegoating. Er wordt daarnaast te makkelijk gewezen naar de amateurs... maar van de 32 officiele incidenten met drones kan een groot deel op het conto van professionals worden geschreven. Het bekende ski-ongeval is wat dat betreft exemplarisch. 32 incidenten is - zo las ik - in percentage slechts 0,04% van de naar schatting 70.000 drones in Nederland. Je zou dus met net zoveel recht kunnen stellen dat drones al met al best veiliger zijn. En steeds veiliger worden bovendien. Een verlaging van de maximale vlieghoogte naar 50 meter (20 meter onder de aanbevolen RTH-hoogte) zal eerder voor meer dan voor minder schade gevallen zorgen. Ik heb geen goed woord over voor het doorgeslagen karakter van Dijksmas voorstellen. En vrees dat ze zeer eenzijdig is voorgelicht door de machtige lobby van de traditionele luchtvaart.

  14. Otto

    Op zich kan ik wel leven met deze maatregel. Ik als liefhebber van drone vliegen en mooie films maken. 50 meter en 100 meter kun je nog steeds mooie films en fotos maken.Op mijn Drone heb ik mijn telefoonnummer op gezet, mocht ik overhoop toch iets krijgen neem ik mijn verantwoording. En gezien ik verplicht WA verzekerd ben. Ik denk dat ieder drone verplicht geregistreerd moet worden met naam en telefoonnummer, registratienummer. En een minimale leeftijd moet ingesteld worden. Laatst zag ik een jongen van 13 een drone bij Media Markt kopen en eenmaal buiten direct met dat ding wou gaan vliegen midden in winkelstraat zonder te weten wat voor risicos mee brengt. Als men kinderen onder de 18 geen drank en sigaretten kan laten kopen, zou dit ook kunnen met drones. Verkopers dienen goed uit te leggen aan kopers wat de risicos en de wetgeving is. een drone brevet halen lijkt mij ook een goed iets, maar het moet betaalbaar zijn. Verkopers dienen wat mij betreft ook direct de drone te registreren en dat er dan een landelijke data base komt waar de drone staat geregistreerd en op wiens naam soortgelijk kenteken bewijs. Vliegen bij no fly zones dik bekeuren of een gevangenisstraf.

  15. ian

    dit is gewoon triest ik ben van plan een p3a aan te schaffen ok ik vind 50/100 zat genoeg maar eigelijk zouden er gewoon no fly zones bij vliegveld en snelwegen gemaakt worden. dan is het ook niet zon probleem maar wel erg voor mij en voor andere die juist goede dingen willen doen met drones. echt jammer

  16. Jacinto

    Ik heb een P3A besteld en die zou eind deze week binnen komen maar ik lees nu pas over de nieuwe regels. Ik neig om dit apparaat terug te sturen. Echt weer Nederland, regeltjesland. Eerst heb ik een camper, zitten ze te klooien met de belasting, later had een een oldtimer en wederom klooien met de belasting en nu dit weer. In wat voor een land leven we, laten ze zich druk maken om de echt belangrijke dingen in plaats van de hobbyisten aan te pakken.

  17. ilja

    Hoi allemaal, Ik ben nieuw in de drone wereld en heb net een P3S aangeschaft. Waar kan ik in noord holland een beetje vliegen om te oefenen en te filmen? groet, ilja

  18. Paul

    Zo, die 1400 euro voor de DJI Mavic Pro combo die hou ik alvast in mijn zak. Ik woon in Brabant en daar mag je tussen Eindhoven en Duitsland dus nergens meer je drone gebruiken als ik die staatjes zo zie. Zond... eeuwig zonde.

Plaats een reactie