Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) heeft een informatieblad 'voorvallen met drones/RPAS' gepubliceerd. Hierin blijkt dat het aantal incidenten met drones tot eind mei van dit jaar al groter is dan het geheel aantal incidenten van vorig jaar. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de toenemende populariteit van drones.

Incidenten

Dit jaar zijn er inmiddels al 39 meldingen gedaan van voorvallen met drones. Vorig jaar zijn er totaal 15 incidenten gemeld. 37 van de 39 voorvallen werden gemeld door piloten die drones in de buurt van hun toestel zagen vliegen. Het is ten strengste verboden om met drones rond luchthavens te vliegen. Van de 31 meldingen bij luchthavens kwamen er 24 van rondom Schiphol.

Risicovolle situaties

Er zijn gelukkig geen meldingen van een ongeluk met een persoon bekend. Wel zijn er een aantal risicovolle situaties gemeld waarbij twee keer een recreatieve drone door het dak van een huis is gecrashet. Ook werd een auto beschadigd door toedoen van een drone. In 2015 zijn er in totaal 24 processen-verbaal opgesteld vanwege het overtreden van de regels voor recreatief en niet-recreatief drone-gebruik.

Dit jaar al meer incidenten met drones ten opzichte van vorig jaar

Beroepsmatig

Bij de beroepsmatige inzet werden in 2016 zo'n 28 meldingen gedaan. Tot en met mei van dit jaar staat de teller op 17. Bij professionele inzet van drones zijn de meldingen vaak gerelateerd aan technische problemen aan de drone die door de piloot zelf gemeld wordt. Bij geen van deze crashes is schade aan derde ontstaan. Bij incidenten tussen beroepsmatig ingezette drones en bemande luchtvaart zijn vooral de incidenten ontstaan door de bemande luchtvaart. Het gebied waarin drones professioneel vliegen is verboden voor bemande luchtvaart. Een dronevlucht moest worden afgebroken omdat een helikopter te laag door dit gebied vloog.

Professioneel vliegen

Voor de inzet van drones voor professionele doeleinden is een vergunning verplicht. Inmiddels staan er 200 professionele drones ingeschreven in het luchtvaartuigregister en beschikken ruim 150 mensen over een vliegbewijs voor remote pilot RPA-L. Van de ruim 70 bedrijven die een oude ontheffing hebben, hebben 25 deze al omgezet in een nieuwe RPAS Operator Certificate ROC vergunning.

ROC Light

Sinds juli is het toegestaan om met een ROC-light beroepsmatig te vliegen met drones tot 4kg. Je hebt hierbij geen vliegbewijs of technische keuring nodig. Ook mag de drone maximaal 50 meter hoog en maximaal 100 meter ver vliegen. Voor het ROC-light zijn inmiddels al 40 vergunningen uitgegeven.

Dit jaar al meer incidenten met drones ten opzichte van vorig jaar

Bron: IL&T

1 Reacties

  1. Daniel Brasse

    Weet hier iemand hoe het dan zit met het vliegen met drones in clubverband? Dus modelvliegclubs en verenigingen? Gr Daniel.

Plaats een reactie