Als drone operator is het belangrijk een goede voorbereiding te treffen alvorens je een vlucht maakt. Met een mooie heldere blauwe lucht kun je prachtige drone video’s maken, maar bij bewolking is het raadzaam om de signalen van moeder natuur te begrijpen om de vlucht veilig uit te voeren. In dit bericht vind je informatie over verschillende wolkentypes, luchtsoorten en drukverdeling.

Wolkentypes

In de onderstaande afbeelding zijn verschillende typen wolken te zien. De wolken bevinden zich op verschillende lagen en verschillende benamingen. wolkenkaart-type-luchtsoorten-drukverdeling-drone-flightwolkenkaart-type-luchtsoorten-drukverdeling-drone-flight

Cirrus

                    Ci Vederwolken

Cirrocumulus

     Cc Klein schapenwolken

Cirrostratus  

      Cs Melklucht, zeer dunne laag met ijswolken

Altocumulus

       Ac Grote schapenwolken

Altostratus

          As Matglas, de zon kan er niet doorheen schijnen

Stratocumulus 

  Sc Golfwolken

Stratus 

                St Lage wolken, die soms op mist lijken

Nimbostratus

    Ns Regenwolken, waaruit het uren kan regenen

Cumulus

              Cu Stapelwolken

Cumulonimbus

  Cb Buienwolken, soms met hagel en onweer

Door de kans op windvlagen en de snelle verandering in de atmosfeer zijn de oranje weergegeven wolken types zeer onstabiele en verraderlijke varianten. Het is niet aan te raden om op te stijgen wanneer deze wolken worden waargenomen. De rode wolkentypes brengen bijna altijd neerslag met zich mee en zijn zeer gevaarlijk. De wind neemt vaak fors toe en dit gaat gepaard met motregen, slagregens en onweer met wateroverlast.

Drie niveaus

De wolken bevinden zich op verschillende niveaus waarbij het voor kan komen dat de wolken zich per niveau een andere richting op begeven. Dit zijn soms andere richtingen dan de windrichting op het aardoppervlak. Wolken worden door de wind voortbewogen, maar het kan op een bepaalde hoogte uit een andere hoek waaien. Hierdoor zie je dus vaak, wanneer je een blik werpt op de wolkenhemel, wolken in verschillende richtingen bewegen. drone-flight-wolken-luchtdruk-drukverdeling-informatie-piloten-2015drone-flight-wolken-luchtdruk-drukverdeling-informatie-piloten-2015

Waarneming

Een professionele waarnemer heeft de taak om het uiterlijk van de hemel in zijn geheel te observeren en de ontwikkelingen goed te volgen. Het waarnemen van wolken is erg lastig doordat de wolken voortdurend veranderen. Sommige vertonen wervelingen, verdwijnen ineens of groeien omhoog.

Chaotische wolkenhemel

Een onrustige atmosfeer is te herkennen aan de chaotische wolkenhemel. Bij buien zijn de wolkenflarden door sterke turbulentie flink in beweging. In de buurt van buien kunnen in korte tijd grote verschillen in windrichting tussen nabij gelegen plaatsen optreden die ook in de wolken tot uiting komen. De bovenkant van een grote buienwolk vormt vaak een aambeeld dat op grote hoogte kan verwaaien. Cumulonimbus-wolken-quadcopter-drone-flightsCumulonimbus-wolken-quadcopter-drone-flights

Lokaal, kortdurend verschijnsel

Bij een zeewind vlak boven het strand kan de wind van zee komen terwijl op grotere hoogte de wind juist naar de zee drijft. Dit verschillen in dit lokaal, kortdurend verschijnsel is goed af te lezen aan de wolken.

Luchtdrukverdeling

Op een landkaart of in een diagram worden punten van gelijke druk met elkaar verbonden door een lijn die een isobaar genoemd wordt. De eenheid van druk heet bar, alhoewel tegenwoordig de eenheid pascal de norm is geworden. De lijnen worden meestal op een afstand van 5 hectopascal luchtdrukverschil van elkaar weergegeven.

Drukverschillen

Door drukverschillen in een gas of vloeistof is er sprake van een drukgradiëntkracht en zal er een stroming op gang komen van het hogedrukgebied naar het lagedrukgebied. De bewegingsrichting is evenwijdig aan de isobaren. Voor het vliegen met drone is het daarom noodzakelijk om deze kaarten vooraf goed te bestuderen en te kijken of er drukverschillen gaan optreden.

Beweging

Door de draaiing van de aarde bewegen objecten en luchtpakketjes niet recht op hun doel af maar buigen ze af naar rechts op het noordelijk halfrond en naar links op het zuidelijk halfrond. Als er zoals op zee weinig wrijving aan het oppervlakte is loopt de wind uiteindelijk zelfs exact parallel aan de isobaren. Dat is de reden dat druksystemen op zee lang kunnen blijven bestaan: het hogedrukgebied loopt niet leeg en het lage drukgebied niet vol. Boven land is er meer wrijving en komt er een kleine hoek tussen isobaar en wind. Daardoor is het over land binnen een week of zo gedaan met de druksystemen. Rond de evenaar is de corioliskracht nul. Daardoor zijn daar ook geen druksystemen en geen grote windvelden. siberisch-hoog-luchtdruk-drone-flightssiberisch-hoog-luchtdruk-drone-flights

Handige tool

Wil je als drone operator graag zien wanneer de ideale situatie is om op jouw locatie te vliegen dan kun je een handige tool gebruiken die eenvoudig de situatie over verschillende tijdsvlakken laat zien. Je voert de gewenste vlieglocatie in en verandert de variabelen naar wens en zo heb je een actueel en persoonlijk weerstation altijd bij de hand. Gecertificeerde piloten kunnen het eventueel uitprinten en bewaren in het log-boek om als bewijslast aan te tonen.

1 Reacties

  1. dr0nie

    Wat een nice artikel, hier kan ik wel wat mee! Thanks!!

Plaats een reactie