De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft cijfers vrijgegeven betreft het aantal drone incidenten in de afgelopen 3 jaar. In dit Informatieblad ABL Incidentmeldingen drones geeft de ILT inzage in incidenten waarbij drones op zowel recreatief als professioneel niveau betrokken waren. Er is een sterke stijging zichtbaar in het aantal bij de ILT bekende voorvallen, van 8 in 2012 naar 24 incidenten in 2014.

Toename drone incidenten

Over de afgelopen 3 jaar geeft de ILT aan een stijgende trend te zien van incidentmeldingen waarbij een RPAS (Remotely Piloted Aircraft System) of een modelluchtvaartuig bij betrokken was. De incidenten worden gemeld door de bemande luchtvaart (denk hierbij aan vliegtuigpiloten) en soms door drone-piloten zelf, alhoewel deze geen officiële meldplicht hebben. In 2014 zijn er officieel 24 meldingen van crashes en andere incidenten gemaakt. In 2012 waren dit er nog slechts 8. ilt_toename_drone_crashesilt_toename_drone_crashes

Luchtruimklasse G

De ILT specificeert het Nederlandse luchtruim in verschillende klasses. De meeste incidenten vonden plaatsen in luchtruimklasse G. In dit gedeelte van het luchtruim heb je geen toestemming nodig van luchtverkeersleiding om te vliegen met een drone. In luchtruimklasse A, B, C en D is deze toestemming wel nodig, en bij incidenten in deze categorie ging het dan ook vaak om interacties met ander luchtverkeer of miscommunicatie door vliegers.

Ernstige incidenten

Er zijn in de afgelopen jaren 2 ernstige incidenten gemeld die worden gekwalificeerd als bijna-ongevallen. Zo botste een drone op 15 mei 2013 in Harderwijk bijna met een motorvliegtuig. Ook in het Brabantse Nistelrode vond in 2014 een bijna-botsing plaats die verder werd onderzocht. In beide gevallen raakte niemand gewond. ilt_drone_proces_verbaalilt_drone_proces_verbaal

Officiële bekeuringen

Wat in ieder geval duidelijk is op te maken uit de gegevens van het ILT, is dat de populariteit van drones in Nederland sterk toeneemt. Niet alleen op recreatief niveau, maar ook voor professionele doeleinden worden drones steeds vaker ingezet. Hobbyisten gaan volgens het ILT wel vaker de fout in dan professionele luchtfotografen of andere commerciële dronepiloten. Er is in 2014 16 keer een proces verbaal (PV) opgemaakt voor een overtreding door een amateur-vlieger, in tegenstelling tot 7 PV's voor de beroepsmatige drone-piloten. In totaal zijn er in 2013 en 2014 30 processen verbaal opgemaakt door de politie.

1 Reacties

  1. Rob van Nieuwland

    DARPAS de branchevereniging voor professionele onbemande luchtvaart, wil graag enige nuanceringen aanbrengen bij het door het Analyse Bureau Luchtvaart uitgebrachte informatie blad Incidentmeldingen drones ttp_//www.ilent.nl/Images/Infoblad%20Drones_tcm334-366571.pdf. - In tegenstelling tot hoe het stuk vaak in de pers is gekomen gaat het bij de onderzochte meldingen niet altijd om ongelukken. Hier is ook sprake van meldingen van te harde landingen en soms verlies van controle. - Hartstikke goed dat dit is onderzocht en er nu eindelijk cijfers zijn! - Met een toename van 12 lichte (met in één geval slechts schade aan derde) incidenten valt het gelukkig mee. - De toename van incidenten viel te verwachten. Hett is gebeurd in de meest wilde tijd_ heel veel (ca 70 á 80 duizend) nieuwe onkundige gebruikers die per stuk 10-tallen vluchten hebben uitgevoerd. Het zou met betere voorlichting en toezicht en toenemende gebruikersvriendelijkheid alleen maar beter moeten worden. - Dat is dan ook de grote manke van dit stuk_ er zijn geen geconsolideerde getallen over de toename van het aantal vluchten in dezelfde periode. Een grove indicatie_ Zeg ca 10.000 toestellen verkocht in 2012, 20.000 in 2013, 50.000 in 2014 die allemaal 10 vluchten maken_ faalvluchtverhouding_ 2012_ 8/100.000; 2013_ 15/300.000 ; 27/800.000: ofwel_ 8 10^(-5); 5 10^(-5); 3,4 10^(-5) loopt af!. - Ieder incident is er een teveel, maar daar zitten dus ook meldingen bij van drones die (net als de bekende aspergedrone crash) in de vrije ruimte is neergekomen zonder iets of iemand in gevaar te brengen. - In dezelfde periode zijn er bij het bemande hobbyvliegen 4 á 5 mensen in Nederland omgekomen en dan hebben we het nog niet eens over het beroepsmatig gebruik van bemande luchtvaart.

Plaats een reactie