In de hangar van Northrop-Grumman in Californië staat de allereerste Global Hawk klaar voor de NAVO. De drone kan in één missie 1 miljoen kilometer monitoren.

Global Hawk

De militaire capaciteit van de NAVO wordt naast AWACS uitgebreid met drones, de Global Hawk om precies te zijn. Binnenkort zal de organisatie over vijf van dit soort onbemande vliegtuigen beschikken. De Global Hawk is in staat om anderhalf etmaal boven een strijdtoneel te vliegen, alwaar alles geduldig en zorgvuldig geobserveerd kan worden. NAVO-projectleider Jim Edge licht toe: 'We zien niet alleen wat er zich allemaal afspeelt, maar ook waar het vandaan komt'. Het gaat hier over een flink apparaat, wat qua grootte vergelijkbaar is met de vleugelwijdte van een Boeing 737. De capaciteit van de aanwezige sensoren is enorm. Daarbij zijn ongelukken naar aanleiding van storende verbinden volgens Edge zo goed als uitgesloten; de drone beschikt over 3 datalijnen welke elkaar opvangen. Mocht met alle drie de verbindingen iets misgaan, keert het toestel volautomatisch terug naar de thuisbasis.

NAVO bezit

Aangezien de vergaarde informatie zo specifiek is, zal deze van grote waarde zijn en zullen lidstaten zich scharen rondom de Global Hawk data. 'Bovendien is het toestel niet van de lidstaten, maar NAVO-bezit. Ook de vergaarde inlichtingen zijn NAVO-eigendom', vertelt Edge. De NAVO beschikte eigenlijk niet over eigen middelen, naast de bevelslijnen en commandocentra die zij hebben. Operaties worden altijd uitgevoerd door militairen van de lidstaten met eigen wapentuig. Momenteel is er al een uitzondering, de NAVO heeft vliegende AWAC's-radarposten. De 5 drones zullen dus een aanvulling zijn op de capaciteit van de organisatie. navohawk3navohawk3

Toelating

De Global Hawks moeten nog een toelatingsprocedure ondergaan, voordat deze in het Europese luchtruim te werk kunnen gaan. Echter zijn er al Amerikaanse Global Hawks op en neer gevlogen tussen de Middellandse Zee en Noorwegen, zonder problemen. De procedure om de wereldhaviken toe te laten is dus slechts een formaliteit. Bij vluchten in het Europese luchtruim zullen de Hawks worden aangestuurd vanaf de luchtmachtbasis op Sicilië, Sigonella, of een mobiel grondstation nabij het operatiegebied. De drones zouden vanaf 2017 moeten gaan vliegen voor de NAVO.

Luchtruim

De drones van de NAVO maken hun vluchten op een hoogte van ruim 18 kilometer, 60.000 voet. Het gewone vliegverkeer zal hier dus geen last van ondervinden, daar zij op zo'n 11 kilometer hoogte vliegen. De havik volgt een voorgeprogrammeerde missie en wordt daarbij vanaf de grond gevolgd en zo nodig bijgestuurd met nadere instructies door een vlieger. navohawk2navohawk2

Nederland

Nederland participeert niet in het Global Hawk-project. De Verenigde Staten, Duitsland, Italië, Denemarken, Noorwegen en negen Oost-Europese lidstaten doen dat wel. Wel draagt Nederland bij met testfaciliteiten en in de toekomst met ondersteunende data van eigen onbemande verkenningsvliegtuigen op lagere hoogte.

1 Reacties

  1. Rob

    Als hij maar geen last heeft van fly always...

Plaats een reactie