.

UPDATE 01-10-2015: de in dit artikel beoogde veranderingen in de drone regelgeving zijn NIET doorgevoerd per 1 oktober 2015. Tot verdere bepalingen is de huidige wetgeving, welke is ingegaan per 1 juli 2015, van kracht. Op Drones.nl/wetgeving lees je alles over de actuele regels rondom het vliegen met drones.

Vanaf 1 oktober gaat er veel veranderen voor de operators van drones tot 4 kilogram. Zo wordt het inzetten van drones voor commerciële doeleinden versoepeld maar worden de regels voor alle drone operators wel aangescherpt.

Beperking

Vanaf 1 oktober 2015 mag een drone tot 4 kilogram niet hoger dan 50 meter vliegen en mag hij niet verder dan 100 meter van de bestuurder af vliegen. Dit geldt voor zowel commerciële als particuliere vluchten. Verder mag de drone uiteraard niet binnen een straal van 5 kilometer van een luchthaven vliegen en moeten zij ook minimaal 50 meter afstand houden van andere drones. drone-wetgeving-oktober-2015-regelgeving-nieuw-quadcopter-commercieel-particulierdrone-wetgeving-oktober-2015-regelgeving-nieuw-quadcopter-commercieel-particulier

Hoger, zwaarder of verder vliegen?

Voor drone operators die toch hoger of verder willen vliegen, of een zwaardere drone vliegen, moeten zich allemaal aan dezelfde regels houden. Deze regels zijn gelijk aan de huidige regelgeving voor commerciële gebruikers. Dit houdt in dat een vliegbewijs verplicht is en er een ontheffing aangevraagd dient te worden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT of ILenT).

Veiligheid

Door deze nieuwe regels wilt staatssecretaris Wilma Mansveld meer duidelijkheid en ruimte creëren voor de innovatie sector en wordt het helder aan welke veiligheidseisen voldaan moet worden. Het verschil tussen commerciële piloten en particuliere gebruikers wordt met de nieuwe regels verkleind.

Modelvliegen

Op modelvliegvelden bij modelvliegverenigingen gaan de nieuwe regels niet op en mogen operators vliegen volgens de regels van de vereniging.

Journalistiek gebruik

De verandering in regelgeving biedt mogelijkheden voor het journalistiek gebruik van drones. Wanneer journalisten snel een drone willen in willen zetten hoeven zij geen ontheffing aan te vragen en kunnen zij gemakkelijk en snel een drone inzetten. Eerder deze maand wilde de Nederlandse Vereniging van Journalistiek (NVJ) een proefproces starten om het journalistieke gebruik van drones mogelijk te maken. drone-interview-nieuws-journalistiek-regelgeving-nvj-nvfdrone-interview-nieuws-journalistiek-regelgeving-nvj-nvf

37 Reacties

  1. Jean

    Van 300 meter hoogte max naar 50 ..... das mooi ruk ! 150 meter had ik nog wel gesnapt. Dit niet ! En 100 meter afstand is ook niks.... beter was geweest 300 meter ... Op deze manier vraag je erom om overtredingen te maken Mensen die nu goud geld hebben betaald voor hun huidige opleiding en keuring voor hun duurdere drones gaan nu helemaal over de flos ...... Lang leve de Nooit doordachte wetgeving van Nederland. ... lang leve dit flut kabinet ! Waar zij we toch weer mee bezig.... je mag hier straks helemaal niks meer..... jaaa.... betaluh !!! Bah !

  2. Lars Sang Mo Boom

    Heel tof, nu nog de handhaving. Hoe gaat de handhaver zien dat je op die afstand bent? Ben erg benieuwd.

  3. Michal

    Gelukkig weegt de phantom 3 onder de 4kg. Alleen jammer dan je iets minder hoog mag vliegen.

  4. Drone Addicts

    Ben heel erg benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken en hoe we met ze alle deze wetgeving blijven handhaven. Benieuwd!!! DJI Inspire 1 bijna 3 kilo Phantom 3 1280 gram Succes iedereen! Ran Hendriks

  5. christian

    Geachte mede drone liefhebbers. ik ben van plan om drones in te gaan zetten voor commerciele doeleinde met betrekking tot vastgoed fotografie / film. het is me niet duidelijk of dit nu met de nieuwe regels wel mag. ik bedoel als een journalist de drone mag gebruiken boven of in de buurt van mensen,hulpverleners. Of binnen een straal van 150m van gebouwen. Dan zou een fotograaf dit ook mogen nietwaar.... C.

  6. Hans

    Ik vind 50 meter hoog wel erg laag. En waarom niet aansluiten bij Europese wetgeving? In Duitsland mag je weer 100 meter hoog...

  7. Michal

    Je mag straks gewoon de drone gebruiken voor commerciele doeleinden als je maar onder de 50 meter blijft. Wil je hoger of over mensen vliegen dan moet je een soort dronerijbewijs halen en je drone keuren. Dat kan al vanaf 1juli.

  8. Michal

    Trouwens de wet staat nog niet vast. En ze kunnen het nog veranden naar andere europese voorbeelden.

  9. jasper

    Eindelijk een positief punt voor de modelvliegclubs. Deze verdwijnen langzaam maar zeker terwijl hier de oplossing zit voor het amateur drone probleem. Wordt voor een paar tientjes per jaar lid. Je bent meteen verzekerd ook. Met meer leden moeten de gemeentes de clubs weer serieus gaan nemen.

  10. ProDrone

    "Leuk" dat op de frontpagina rechts NAAST dit item de populairiteit van het FPV racen een plekje heeft gekregen. Dat worden spannende nek-aan-nek races met 50 meter tussen elke drone... !?!? Ik kijk nu al uit naar een aanpassing van de voorgestelde regels.

  11. Kris

    http://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ienm/nieuws/2015/04/30/soepeler-regels-voor-mini-drones-in-de-maak.html het originele bericht.

  12. Bram de Hoop

    Ik vind dit weer echt iets voor de overheid. Ben je net lekker met de hobby komt de overheid weer met idiote wetgeving. Voor de serieuze hobbygangers, gooi je geld maar in de container. Straks is je dure drone geen reet meer waard en mag je nix meer tenzij je nog eens 6000 euro uitgeeft aan een certificering. En dan nog alle kosten die daarbij komen. Waarom kunnen we niet gewoon een vlucht maken boven bos gebied en veilige plaatsen. Het moet weer moeilijker, en de overheid heeft natuurlijk weer een manier om de zakken te vullen. (boetes)

  13. Jeroen van Craaikamp

    Ik schreef op mijn HobbyPiloot.nl website onderstaand artikeltje_ ==//== Mw. Mansveld (ILENT) is conform haar brief aan de tweede kamer van plan om per 1 oktober 2015 nieuwe regels voor het vliegen met drones in gaan stellen. In tegenstelling tussen wat er in de rest van de wereld gebruikelijk is mogen drone vliegers vooralsnog niet hoger meer dan 50 meter en niet verder meer 100 meter vliegen. In 99% van de buitenlanden om ons heen is dit resp. 120 en VLOS (grofweg 500 meter). Voordat de regels worden ingevoerd gaat er nog een toetsing plaats vinden. Ik vermoed dat de nederlandse drone vliegers en de producenten/dealers heftig en massaal zullen gaan aggeren op de nederlandse beperkingen die men wilt gaan opleggen. Ik hoop dat mw. Mansveld hier naar luistert. Het goede nieuws_ In dezelfde brief staat dat Mw. Mansveld de regels m.b.t. max. bereik/hoogte -onder bepaalde voorwaarden- overweegt uit te breiden in een volgende fase (wat/wanneer dit ook moge zijn). Certificering van piloot en drone maken daar dan waarschijnlijk wel onderdeel van uit. In die volgende fase zal dan ook naar andere aspecten (zoals privacy en aansprakelijkheid) gekeken worden. Mansveld is voornemens om zich dan ook aan te sluiten op de (dan) gangbare spelregels van de andere landen om ons heen. Wellicht -maar da's de mening van HobbyPiloot- is het beter om dit per 1 oktober a.s. al te gaan doen. Wat vindt Hobbypiloot hier van? An sich is het voornemen van ILENT niet zo heel gek m.u.v. de (te) strikte beperkingen qua hoogte en bereik. Het principe zou moeten zijn dat een mini-drone binnen Visual Line of Sight (VLOS) moet blijven. VLOS is echter -afhankelijk van de weersomstandigheden- grofweg 500 meter en niet 100 meter. VLOS is bij slecht weer maar 300 meter, dus max 300 meter zou te billeken zijn. 100 meter is echt te weinig. Handhaving van de max. bereik spelregel is/blijft ook lastig. De piloot kan immers met de drone mee lopen/rijden/varen en dan kan een drone kilometers ver weg zijn vanaf het vertrekpunt maar nooit verder dan enkele tientallen meters van zijn piloot verwijderd zijn (geweest). Op de youtube video kan je niet altijd (of liever_ bij voorkeur, niet) zien waar de piloot is. Met max. 50 meter hoogte wordt het ook lastig vliegen. Logischer had geweest als men zich aan de FAA/CAO wereldstandaard van 300 voet (120 meter) had gehouden. Dan had er qua hoogte geen impact geweest op de zakelijk vliegers en men had compliant met de FAA ruling geweest. Een normale windmolen is bijvoorbeeld 80-90 meter hoog en deze zou je dus niet zonder ontheffing mogen inspecteren. De haakhoogte van een bouwkraan is ook al snel 60 meter waardoor het topje van de kraan vaak 80 meter hoog is (waardoor de bouwers dus toch weer een dapper ventje de mast in moet sturen om deze te kunnen inspecteren, hetgeen echt geen veilige klus is). Voor de fotograaf zou 120 meter hoogte ook mooi zijn. Merendeel van de mooie panorama plaatjes en lucht-ansichtkaarten zijn op 100-120 meter hoogte geschoten. Ik begrijp de logica achter de max. 50 meter ook echt niet, het officiële vliegverkeer mag -met uitzondering van in speciale gebieden- sowieso niet lager vliegen als 120 meter. Er is ook geen vliegtuigpiloot die zijn vliegtuig exact op 120 meter hoogte zet. Merendeel van de piloten blijft daar ruimschoots boven. Een drone welke (vanwege een technisch mankement vanaf 120 meter hoogte naar beneden valt) komt vanwege de terminal velocity met nagenoeg dezelfde snelheid op de grond als een die er op 50 meter hoogte mee ophoudt. Nog een fraaie_ Ballonvaarders en zelfs vliegers-aan-een-touwtje vallen nu onder soortgelijke regels als de drone vliegers. Gaan we de lengte van het touw aan de vlieger dan ook maximaliseren op 50 meter? Moet de luchtballonvaarder -die niet naar links/rechts kan manoeuvreren- dan maar "door" de windmolen heen vliegen in plaats van er over heen te vliegen? Ik begrijp uit de tekst op de ILENT site dat de regels voor het vliegen op speciaal daarvoor bedoelde modelvliegveldjes anders gaan worden als daarbuiten. De mensen die races met drones doen, kunnen dit inderdaad beter -voor eigen risico- op een apart vliegveldje doen. Ik neem aan dat de beperking van max. 50 meter tussen de drones daar dan ook niet zal gaan gelden. Ik ben erg blij met het voornemen dat gekwalificeerde mensen met een goedgekeurde drone (bij voorkeur een betaalbare type certificering en geen dure/aparte certificering per drone), geen ontheffing per vlucht meer hoeven te hebben. Je hoeft dan dus niet meer weken van te voren het weer te gaan voorspellen en je kan dan ook ad-hoc vluchten (binnen de gestelde bereik/hoogte grenzen) uitvoeren. Met max 50 meter hoogte en 100 meter bereik, zal een heel groot deel van de zakelijk vliegers echter alsnog per vlucht een ontheffing moeten aanvragen, wat nou net hetgeen was waar mw. Mansveld (volgens haar eigen policy) van af wou. Als men de grens op resp 120 meter hoogte en 500 afstand zou zetten (zoals in 99 van de 100 andere landen), dan daalt het aantal benodigde ontheffingen (en de kosten -zowel voor overheid als voor vliegers) aanzienlijk. Gekker nog_ men zou pogen om de vluchten binnen de grenzen te houden om te voorkomen dat men een ontheffing nodig heeft. Met de 50 en 100 meter is dit niet vol te houden en voor merendeel van de vluchten zou men dus alsnog een ontheffing nodig hebben. Ik zou het een goed idee dat mensen die verder dan 500 meter, hoger dan 120 meter of in het donker willen vliegen per geval een ontheffing aan moeten vragen en drone en vlieger ook gecertificeerd moeten zijn. Ik zou het een perfect idee vinden om een drie-deling te maken_ 1) Mensen die niet goed opgeleid zijn en/of met ongecertificeerde drones (of met een drone met een gewicht onder 0.2 kilo) vliegen zouden inderdaad niet verder moeten mogen vliegen als 100 meter en niet hoger dan 50 meter. 2) Gecertificeerde drone piloten die met en gecertificeerde drone (tussen 0.2 en 4 kilo) vliegen zouden niet verder moeten mogen vliegen als de gangbare VLOS richtlijnen en niet hoger als het officiële wereldwijde "plafond" van 120 meter. 3) Als je hoger dan 120 meter of verder dan VLOS wilt (lees: voor 0.01% van de drone vluchten) dan heb je een speciale ontheffing nodig die je dan binnen XX uur bij een centraal ILENT orgaan aan kan vragen. Daarnaast moet je voor de vlucht een TUG ontheffing aanvragen bij de gemeente/provincie, vergezeld met een vlucht plan (of tenminste een degelijke uiteenzetting met wat je van plan bent en welke risico mitigerende acties je daarvoor neemt) Dan nog iets over certificering_ Ik begrijp dat de drones nog onder het formele vliegverkeer vallen. Om alle drones die verder dan 100 meter willen vliegen van een "PH-..." nummer te voorzien lijkt me echter overdreven en onnodig kostenverhogend. Drone vliegers nemen over het algemeen geen contact op met de luchtverkeersleiding op Schiphol als ze gaan opstijgen/landen, een PH nr voegt dus niets toe. Ik vindt het ook verspilling van de officiële PH nummers. In 2015 worden er immers -naar verwachting- wereldwijd 2 miljoen mini-drones verkocht en de database met de MH nummertjes zou dus al snel heel erg groot moeten worden, onderhoud ervan zou een vermogen gaan kosten (vergelijkbaar met de Database van de Rijksdienst van het Wegverkeer) . Veel beter zou zijn om een type certficering te doen. Alle DJI Phantom 3's en DJI Inspires (60% van de totale drone populatie) en de zwaardere Parrot en Walkera drones (nog eens 25%) zouden onder een type certificering moeten vallen. Als je aan een factory-drone gaat knutselen (vergelijkbaar met een brommer opvoeren) dan vervalt de type certificering. De speelgoed nano-drones (van minder dan 200 gram) zouden -mijns inziens- sowieso niet gecertificeerd moeten worden. Dan hou je nog een paar procent over aan doe-het-zelf-bouw drones en grote professionele drones waar de pro's van alles en nog wat op/aanbouwen. Als de DIY drones op/boven de hobby vliegvelden blijven dan hou je in Nederland nog maar een paar honderd zware professionele drones over die nog per stuk gecertificeerd moeten worden (en waarbij het kosten aspect ervan veelal niet een blokkerende factor zal zijn), Voor de piloot (die in de tweede categorie valt) vind ik een certificering ook helemaal geen gek idee, zolang de certificering maar niet in houdt dat hij exact hetzelfde hoeft te weten/leren als een Boeing 747 piloot. De certificering zou een toetsing moeten zijn van de -voor hem- relevante kennis m.b.t. aerodynamica, gebruikte technologieën, weersomstandigheden, wet en regelgeving, veilige bediening, regulier onderhoud en te nemen voorzorgs- en veiligheidsmaatregelen. Ik hoop dat men wat logischere spelregels gaat gebruiken voor de flightlog en de operations manual. Op dit moment moet een operations manual maatwerk zijn. Ik zou het prima vinden als er voor de tweede categorie dronevliegers een standaard operations manual zou komen, die men bij de opleiding of bij een type-gecerticeerde drone krijgt, en die ook niet per stuk door de autoriteiten goedgekeurd hoeft te worden. Dit zou de overheid en de vliegers een heel stuk kosten/werk schelen. Daarnaast zou dit een zekere vorm van standardisatie opleveren en dan weten de wetgevers en handhavers ook weer waar zij aan toe zijn. Op dit moment zou een wetshandhaver in de manual van de piloot moeten kijken of een vlieger zich aan de eigen specifieke spelregels houdt, hetgeen voor een gemiddelde diender niet te doen is. Dan nog een laatste (ik ben nou toch leuk bezig); Ik zou het ook billijk vinden als men in de regels zou stellen dat een drone vlieger ten aller tijde verantwoordelijk is voor hetgeen er met de drone (waarmee hij vliegt) wordt aangericht. Als de piloot niet bekend is, dan is de eigenaar van de drone per definitie aansprakelijk. Verantwoordelijke drone vliegers kunenn zich tegen malheur verzekeren. Anderen zijn gewoon het bokkie als hun drone per ongeluk op een Ferrari landt. Verzekeraars zouden -wat mij betreft- ook mogen eisen dat de piloot en drone beiden gecertificeerd moeten zijn om WA verzekeringsdekking te krijgen voor een mogelijke schade die wordt aangericht met een drone. De vliegers met een dure drone/camera kunnen dan -onder dezelfde randvoorwaarden- dan ook een All-risk dekking krijgen. Als men het doet zoals ik hier beschrijf, dan wordt het vliegen met drones veilig, betaalbaar en conform geldende wereldstandaarden. Ik begrijp dat menig hobbypiloot het niet leuk vindt dat ze dan wat meer inspanning moeten doen als voorheen. Zij moeten zich -denk ik- realiseren dat de grootschalige overtreding van de huidige regels (met name door onwetende of overmoedige hobby piloten) de regelgevers tot maatregelen dwingt, zeker als de drone markt zo snel blijft doorgroeien als nu. Daarnaast heb je voor een brommer nu ook al een rijbewijs en een verzekering nodig en de parallel met het vliegen met een drone is niet heel erg vreemd. Voor de Nano-copters (speelgoed drones onder de 200 gram) die binnenshuis of in de eigen tuin gevlogen worden, is iedere luchtvaart spelregel er een te veel... Nu maar hopen dat men bij ILENT dit forum ook leest, voordat we weer een paar jaar aan afwijkende en niet-handhaafbare wetgeving vast zitten, waar menigeen zich toch niet aan gaat houden. Jeroen van Craaikamp HobbyPiloot.nl

  14. Michal

    5 km van af schiphol is dan wel dichterbij dan eerst.

  15. Steven

    Ja, ik snap wel waarom ze de regels aan gaan passen, maar 50 meter hoog/100 meter ver weg is gewoon te laag en te dichtbij. Ik hoop dat dit nog een beetje aangepast wordt.

  16. Bemelmans

    Met deze Regelgeving is het prime te doen, ik begrijp het probleem niet.

  17. Jan Peter van Popta

    het probleem is dat men er een probleem van maakt.... In Nederland schijnt alles gereguleerd te moeten worden, vooral nieuwe dingen. Regelgeving remt bijna altijd verdere innovatie.

  18. Jan Peter van Popta

    en het is raar ook... Rijkswaterstaat (ook overheid), is intern wel met een 'groepje' bezig om te kijken wat drones kunnen betekenen voor bijv. dijkbewaking of andere 'controles'...

  19. Fred Kok

    Nieuwe regels oké ... maar 50 meter laag is niets! Ik heb het vandaag nog eens beter bekeken vanuit de lucht. 50 meter is een halve Dom-toren. Ik wil minimaal naar 150 meter. Dan krijg je nog mooie overzichtsfilmpjes of foto's. Bij 250 is het soms nog mooier. Maar ik begrijp dat er ergens een grens gesteld kan worden. Of een drone nu vanaf 50 of 150 meter hoogte naar beneden valt maakt natuurlijk niets uit. Wat is dan de reden waarom er 50 meter werd gesteld? Laat mensen vrij! Ook in een dichtbevolkt land! Het kan! Wat is er tot nu toe misgegaan? Helemaal niets!

  20. rene

    Onder 4 kg geen vergunning meer nodig om geld te verdienen met je foto. Goed nieuws. Maar heb je ook geen opleiding meer nodig? En hoe staat het met keuring van de apparatuur? Oftewel_ kan elke makelaar met een DJI Phantom a/d slag? Hoe staat het met die duurbetaalde keuringen en opleidingen die sommige drone piloten hebben gevolgd? Na 1 oktober voor niets geweest?

  21. Brian Dragtstra

    Het rare en meteen moeilijke is dat niemand dit kan toetsen. Drones zonder regels betekend ook dat er geen flightlog op de drone hoeft te zitten. Stuur je eigen drone eens de lucht in en bekijk d.m.v. je telemetrie hoe hoog je hangt. op 150 meter denken de meeste mensen dat ze op 50 meter zitten en vlieg je op 300 meter dan denken de meeste mensen dat je op 80 tot 100 meter zit. Niet te handhaven dus. Of gaat straks oom agent met zijn laserpistool kijken hoe hoog je zit en dan ingewikkelde hoekberekeningen maken? In de praktijk dus geweldige regelgeving. Geen handhaver die er nog iets van snapt en de bewijslast ligt nu net bij die handhaver. Die persoon moet gaan bewijzen dat ik de regels heb overtreden en ik ben echt enorm benieuwd hoe dat in zijn werk gaat.

  22. Jan

    Ben het eens met Brian Dragstra. Het is voor niemand te controlleren hoe hoog je nu zit. Zie al een politie naar mij komen die zegt meneer U zit te hoog met U drone !!!!!!!

  23. Hans

    Een absurd voorstel, die hoogte en afstand is echt te weinig. Ik verwacht dat veel vliegers hiermee niet kunnen leven en dit al snel zullen overtreden en waardoor handhaving al bijna niet mogelijk is. Kernpunt is dat men het vliegen met quadkopters veiliger wil maken en minder belastend voor het milieu. Dan moet je sowieso hoger gaan vliegen dan 50 meter want dan hoor je de copter bijna niet meer en veiliger is < 50 meter ook niet integendeel bomen zijn al vaak hoger. Een beter plan lijkt mij om aan te sluiten bij de landen om ons heen 120 x 500 en voor de piloten eventueel een proof van vliegbekwaamheid (praktijk en theorie) te vragen.

  24. Mart Jans

    Helemaal met je eens! Door de grens zo laag te leggen is het juist belastender en minder veilig..

  25. Enrico

    Journalistiek gebruik De verandering in regelgeving biedt mogelijkheden voor het journalistiek gebruik van drones. Wanneer journalisten snel een drone willen in willen zetten hoeven zij geen ontheffing aan te vragen en kunnen zij gemakkelijk en snel een drone inzetten. Eerder deze maand wilde de Nederlandse Vereniging van Journalistiek (NVJ) een proefproces starten om het journalistieke gebruik van drones mogelijk te maken. Bovenstaande zou betekenen dat ik als fotograaf bij ongevallen of een brand snel een drone mag inzetten. Yes ik ben blij hier mee. Echt geweldig mevrouw Mansveld. U bent goed bezig. Oh nee, toch niet mogelijk voor mij want ik moet 50 meter bij gebouwen vandaan blijven en ik mag niet boven mensenmassa's vliegen. Hoe mag ik dan als fotograaf want dat is dan mijn journalistieke werk snel een drone inzetten bij een ongeval of brand ? Wie het weet mag het mij uitleggen maar volgens mij heb je als journalist c.q. fotograaf dus geen ruk aan dit nieuwe plan. Overigens heb ik dat journalist gedeelte nog nergens in de geplande wetgeving letterlijk als tekst zien staan.

  26. bart

    Drones zullen voor nederland ongetwijfeld in hun capaciteit beperkt worden. Straks kun je niet eens meer een drone kopen die verder 100m van de remote vandaan kan of hoger dan 50m wil stijgen

  27. JackieO

    Mag een hobby vlieger zijn film en foto's verkopen, met btw factuur. Dus zonder Drone brevet?

  28. Manuel

    Beste Jeroen, Ik heb je verhaal met veel genoegen gelezen, mijn complimenten ! Zeer duidelijk en eerlijke uitleg, zo zou het er uit moeten gaan zien de komende tijd... Vriendelijke groet, Manuel.

  29. Danny

    Goedendag allemaal . Ik ben danny uit Enschede en ik wil graag een goede drone aanschaffen maar ik lees dat die K....e-regering weer een nieuwe manier heeft govonden hun zakken weer te vullen met die nieuwe wet van ze . Maar ik wou graag weten wat er gaat gebeuren als die wet ingaat per 1 oktober en wat het inhoud . Want ik snap daar niet zoveel van . Kan iemand mij uitleggen wat die wet precies gaat inhouden . Want ik wil graag een drone kopen voor mijn hobby met filmen en foto's maken . Gr danny

  30. JeeVee

    Kijk dus uit met firmware upgrades van DJI na 1 oktober, het zou zomaar eens kunnen zijn dat men via die manier de regelgeving doorvoert....

  31. marco

    Mooi die FPV functie op die drones. Kan eindelijk de volle 2 kilometer benutten. Hoogte maakt mij eigenlijk niets meer uit.

  32. Luca

    Mijn drone laat op de iPad zijn hoogte en afstand tot mij zien. Ik heb een DJI Inspire 1.

  33. jeroen

    even voor de duidelijkheid. er is toch niemand die controle uitvoert wie gaat nou naast jou staan met een afstandsmeter en zegt ja meneer hij is 51 meter van u af u krijgt een boete

  34. Siemp

    Klinkt allemaal leuk zoals jij het stelt, maar zo zit het niet echt hoor.... Als je wil vliegen zonder brevet moet er een instructeur van de vliegclub bij jou staan om in te kunnen grijpen. Begrijpelijk is het ook, een model vliegtuig kan hoge snelheden bereiken, en met zo'n gietijzeren motor neerstorten op een fietser, lijkt mij niet erg gezond... De verzekering loopt gewoon via je WA, het is raadzaam de polis hierop na te slaan. de meeste polissen hebben een aparte alinea over het vliegen met model vliegtuigen.

  35. Harrie

    Hoi Siemp... dus als ik het goed begrijp mag je wel alleen vliegen als je een brevet heb bij de club.

  36. Drone Addicts

    @Luca jij ziet de hoogte ja, maar hoe gaat de handhaver dit monitoren ;) Daar gaat het juist om!

  37. Cosmic Highway

    Gewoon vliegen met die hap, laat die schooiers het lekker uitzoeken...

Plaats een reactie