De Amerikaanse luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration (FAA) heeft gisteren haar langverwachte regelgeving bekend gemaakt voor de commerciële inzet van drones.

Nieuwe regelgeving

De nieuwe regelgeving staat het toe om onbemande luchtvaartuigen in te zetten voor zakelijke doeleinden in het Amerikaanse luchtruim. Naar verwachting zal het nog twee of drie jaar duren voordat de nieuwe regelgeving definitief van kracht wordt.

Huidige situatie

Momenteel geldt er een verbod voor alle commerciële op afstand bestuurbare vliegtuigen, tenzij er een specifieke, zeldzame uitzondering wordt verleend door de FAA. Slechts een handje vol bedrijven konden drones tot op heden inzetten voor zakelijk gebruik.

Vliegvaardigheidsbewijs

De nieuwe regelgeving die opgesteld is door de FAA is een stuk milder dan verwacht. In het voorstel staat de FAA bedrijven toe om gebruik te maken van drones tot een gewicht van 25 kilogram. Drone-piloten moeten minimaal 17 jaar oud zijn en dienen zich te kwalificeren voor een theoretische test bij de Transportation Safety Administration. Iedere twee jaar dient de piloot zich opnieuw te laten testen om zijn 'Drone Operator License' te behouden.

Eisen

Commerciële drones mogen niet hoger vliegen dan 150 meter en met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. Bedrijven dienen hun onbemande luchtvaartuigen te registreren bij de FAA. Het vliegen met commerciële drones is enkel toegestaan tijdens daglicht, niet toegestaan over drukbevolkte gebieden en de piloot dient te allen tijde de drone te kunnen zien. drone-bezorging-drones-deliverydrone-bezorging-drones-delivery

Bezorging via drones

Laatstgenoemde eis - een drone-piloot dient zijn drone altijd in zijn gezichtsveld te houden - is een doorn in het oog voor bedrijven met plannen voor dronebezorging, zoals Amazon. In de nieuwe regelgeving staat de FAA het niet toe om drones in te zetten voor pakketbezorging. Het is wel mogelijk dat de FAA in de toekomst hiervoor uitzonderingen gaat maken, maar vooralsnog is dit niet ter sprake.

Technologie van de toekomst

"We hebben geprobeerd een soepele regelgeving uit te werken", zegt Michael Huerta van FAA. "We willen het uitstekende veiligheidsniveau van het luchtruim vandaag de dag in tact te houden zonder de opkomende drone-industrie aan banden te leggen."

0 Reacties

    Plaats een reactie